vanliga_fragor_uttrade_svenska_kyrkan

Frågor & svar

För att du ska känna dig trygg med ditt beslut, har vi samlat ihop de vanligaste frågorna från våra kunder.

Vad sparar jag?

Om du går ur kyrkan sänker du din skatt med ca 1000 kr för varje 100 000 kr du har i årsinkomst.

Missar jag något på mitt utträde?

Du betalar fortfarande den obligatoriska begravningsavgiften och har rätt till en kostnadsfri gravsättning, dock utan kyrka och musik. Denna ceremoni kan då ske i det lokala kapellet istället.

Om jag vill gifta mig?

Vill du gifta dig i kyrkan, betalar du endast en summa för just detta tillfälle.
Är din partner medlem i Svenska kyrkan, är det fortfarande kostnadsfritt att gifta sig, annars är det enkelt att ansöka om medlemskap igen.

Kan jag ångra mitt köp?

Ja, självklart kan du göra det. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du alltid rätt till 14 dagars ångerrätt.

Vilken kyrkoförsamling räknas jag till?

Att kontrollera vilken församling du tillhör, är en av de uppgifter vi hjälper dig med.

Jag har en annan religion?

Är du varken troende eller kristen, har vi full förståelse för att du inte vill vara medlem i Svenska kyrkan längre?

Får jag fortfarande begravas när jag dör?

Ja, självklart. Du betalar fortfarande begravningsavgiften, vilket innefattar begravningar.